Velen van ons vertrekken binnen nu en een aantal weken voor een heerlijk welverdiende vakantie. Hoe ga je goed georganiseerd op vakantie en hoe kom je goed georganiseerd weer terug? Ik geef je drie handige tips:
1. Informeer
Informeer collega’s en andere belangrijke personen dat je afwezig bent en voor welke periode. Geef aan wie jouw werk overneemt gedurende deze periode en waar ze verder terecht kunnen bij bijvoorbeeld vragen. Dit kan het beste via e-mail (want bewaren) én via je afwezigheidsassistent van Outlook. Wist je dat je zelfs een apart bericht kunt instellen voor mensen binnen óf buiten jouw organisatie? Handig!
2. Draag over
Maak je werk overdraagbaar. Bij voorkeur in een stappenplan of in hapklare brokken. Neem hier ook de tijd voor, zodat alles goed geregeld is. Dus niet een half uurtje op vrijdagmiddag als je de volgende dag op vakantie gaat, maar begin al maandag en plan elke dag een half uurtje in voor het maken van jouw werkzaamheden. Bespreek dit ook van te voren met de collega(‘s) die verantwoordelijk worden, zodat alles duidelijk is. Als er geen vragen meer zijn en jij weet dat alles in goede handen is, kun je pas echt loslaten.
3. Terug
Tel één extra dag op aan jouw afwezigheid in de communicatie naar anderen. Dit zorgt ervoor dat je nog niet volgeboekt kunt worden voor vergaderingen, afspraken of andere activiteiten op je eerste werkdag. Deze dag kun je gebruiken om e-mail en andere zaken weg te werken. Plan voor deze dag wel een meeting in met de persoon die jouw werkzaamheden heeft overgenomen. Zo ben je weer helemaal bij.
Fijne vakantie!